Jack Ma efterlyser svenska varumärken

Kinesiska e-handelsjätten Alibabas grundare Jack Ma vill se flera svenska varumärken på hans plattformar. Bolaget överväger också att anlägga serverhallar i norra Sverige.

”Runt 80 svenska varumärken använder redan våra tjänster. Men jag tycker det borde vara 8.000 stycken”, sa den kinesiska mångmiljardären.

Statsminister Stefan Löfven och Alibabas grundare Jack Ma träffades på onsdagens morgon, den avslutande dagen av statsministerns tredagars handelsdelegation i Kina. Syftet med mötet var både att marknadsföra blågul konsumentexport via Alibabas olika e-handelsplattformar men också att locka Alibaba att investera i innovativa svenska teknikbolag och datorhallar.

”Jag har varit i Sverige tre gånger. Jag är imponerad och inspirerad över all innovation som finns i Sverige”, säger Jack Ma och nämner svenska uppfinningar som säkerhetsbältet och Tetra Paks mjölkkartonger. Han förklarade också att hans fru, Zhang Ying, nyligen kom hem med en luftrenare från svenska Blue air.

Stämningen var lättsam. Statsministern skojade om hur han dagen innan argumenterat med Finlands statsminister Juha Sipilä om vart jultomten egentligen bor. Jack Ma uppmanade kinesiska ungdomar att resa till Sverige och uppleva svensk kreativitet på nära håll, och att besöka ishotellet Jukkasjärvi.

52-årige Jack Ma, som med en personlig förmögenhet på cirka 360 miljarder kronor rankas som Asiens rikaste man, tryckte hårt på att han vill se fler svenska produkter på Alibabas olika handelsplattformar i och med att kinesiska konsumenters livsstil förändras och allt fler efterfrågar produkter med högre kvalitet.

”Kina kommer snart ha 500 miljoner människor i medelklassen. Kina behöver bra produkter, Kina behöver bra tjänster. Svenska företag är kända för hög kvalitet”, säger han.

Det är lätt att bli överväldigad av rena storleken av den kinesiska marknaden. Landet har drygt 750 miljoner internetanvändare, dubbelt så många som hela USAs befolkning. Kina står idag för nästan 40 procent av världens alla e-handelstransaktioner, enligt siffror från landets handelsdepartement, men väntas inom några år utgöra över häften, enligt en rapport av konsultfirman Deloitte.

Alibaba dominerar den kinesiska marknaden med runt 70 procents andel, enligt the Economist, och omsatte förra året nästan 200 miljarder kronor. Närmaste utmanare är JD.com som är uppbackat av landets största e-jätte Tencent.
Två svenska organisationer tog tillfället i akt att under mötet lansera nya e-butiker på Alibabas handelsplats Tmall. Jordbrukarkooperativet Lantmännen sjösatte en butik för livsmedel. Shanghaibaserade Johan & Johan lanserade butiken Kaimen som ska sälja svenska varumärken inom barn, familje- och sportsegmentet.

”Vi ser en ökad efterfrågan på svenska varumärken i Kina, som Blueair, Baby björn och Fjällräven. Överallt i Kina kan man se folk använda produkter med små svenska flaggor”, säger en av grundarna, Johan Aledal, till Di. Men bara för att konsumenterna är många betyder de inte att de är lättflörtade, eller överhuvudtaget intresserade av nya västerländska varumärken.

Source: Dagens industri
Article: http://www.di.se/nyheter/jack-ma-efterlyser-svenska-varumarken/