1200

Dalaföretag ställer ut på konsumentmässa i Berlin

"Sverige har stor potential att öka måltidsturismen"

På fredag inleds konsumentmässan Internationale Grüne Woche i Berlin.
På mässan visar ett 20-tal svenska företag upp sig och bland dem finns två dalaföretag – Oppigårds bryggeri från Hedemora kommun och Sahlins Brygghus från Borlänge kommun.

Konsumentmässan Internationale Grüne Woche äger rum 19-28 januari 2018 i Tysklands huvudstad Berlin. På mässan representeras Sverige av flera lokala företag som ska visa upp Sveriges matlandskap, för att uppmärksamma Sverige som en "destination för goda och hållbara matupplevelser", enligt Jordbruksverket.

Jordbruksverket skriver i ett pressmeddelande att de 20-talet svenska företag som deltar i mässan genom sitt deltagande skapar uppmärksamhet för Sverige "som en kulinarisk destination att resa till samtidigt som svenska mervärden i bland annat djurproduktionen lyfts fram".

- Vi vill förmedla en bild av Sverige som ett land med en hållbar livsmedelsproduktion, med naturen runt hörnet och en hög livskvalitet. Sverige har stor potential att öka måltidsturismen genom att få fler matintresserade besökare att komma till Sverige, och då behöver vi även visa upp svensk mat internationellt, säger Camilla Bender Larson, uppdragsledare på Jordbruksverket, i pressmeddelandet.

Deltagarna i montern presenterar ett 20-tal företag och varumärken. Två av dem kommer från Dalarna och båda handlar om lokala bryggerier i form av Oppigårds bryggeri från Ingvallsbenning i Hedemora kommun och Sahlins Brygghus från Borlänge kommun.

På mässans egen hemsida finns mer information om Oppigårds bryggeri och Sahlins Brygghus samt de övriga utställarna.

Source: Avesta Tidning
Article: http://www.avestatidning.com/dalarna/dalaforetag-staller-ut-pa-konsumentmassa-i-berlin-sverige-har-stor-potential-att-oka-maltidsturismen