Taylor Swift och Ariana Grande använder Görans mikrofoner från Dalarna

Världsstjärnorna Taylor Swift och Ariana Grande tar hjälp av teknik från Dalarna. När låtarna Shake It Off och Focus spelades in användes en ny typ av mikrofoner som utvecklats i Säter och tillverkats i Siljansnäs.

Göran Ehrlund, som skapat mikrofonerna, bor i släktgården Sigges i Pungmarkarbo. Det är så långt ifrån en högljudd studiomiljö man kan komma. Denna dag ligger snön i tjocka vallar runt det röda huset vid foten av Bispbergs klack, nära Säter.

Göran Ehrlund har strävat i hela sitt 72-åriga liv för att komma dit han är idag. Han har utvecklat en ny typ av mikrofoner. Utrustningen har börjat användas och säljas men den har inte fått något brett genomslag över världen ännu, även om de som är insatta i branschen känner till mickarna.

– Jag vet att de är bra. Artisterna förstår inte att de använder något nytt. Mickar är en väldigt konservativ bransch, så det tar lång tid, säger Göran Ehrlund.

Han verkar i och för sig vara en tålmodig typ och han får hålla på med det som han tycker är roligast – att experimentera med ljud och utveckla teknik.

Han reser sig upp och släpper ut två tystlåtna katter genom ytterdörren och går fram till bokhyllan. Där hämtar han en silvrig mikrofon med en triangel i mitten. Trekanten ser ut som en designpryl eller en logotyp men har i högsta grad en praktisk betydelse och är skyddad med två patent.

Vid köksbordet förklarar han skillnaden mellan en mikrofon med traditionell rund kondensatorkapsel och en triangelformad.

För att visa vad han talar om släpper han ned lite pärlsocker i sin kaffekopp och det bildas små vågor av kaffe ut mot kanten.

– På samma sätt blir det med ljud i en rund kondensatorkapsel. Det blir resonanser av vågutbredningen. Om man har en triangulär kapsel går vågutbredningen ut i spetsarna och dödar sig själva. Det blir mer resonansfritt, säger Göran Ehrlund.

Den triangulära tekniken började han först använda i egenutvecklade pickuper, ett slags instrumentmikrofoner. Under årens lopp har han och familjen satt ihop 2000 pickuper i köket i Säter och sålt till främst jazzmusiker och kontrabasister runt om i världen.

I takt med att försäljningen ökade blev det allt mer tydligt att han behövde hjälp utifrån.

– 2007 stövlade jag in på Research Electronics i Siljansnäs och pratade med Sven-Åke Eriksson. Han är en duktig konstruktör. Det kändes som att vi pratade samma språk. Han hajade fördelen med den triangulära kapseln. Det slutade med att jag gjorde en ny kapsel som patenterades och han gjorde helt ny elektronik och patenterade det. Vi har ett koncept som inte är grundat på kopior, säger Göran Ehrlund.

En sak som har förbättrats det senaste decenniet, är prylarnas utseende. Tidigare hände det att kunderna hade synpunkter.

Men alla förbättringar har ett pris, i reda pengar.

– När man utvecklar grejer så behöver man få in stålar. Det har kostat en hel del att göra experiment. I princip har jag haft dubbla jobb, säger han.

I grunden är Göran Ehrlund styr- och reglertekniker. Utöver den kompetensen har han skaffat sig elbehörighet och behörighet som maskinist till sjöss.

Han har arbetat mycket med vatten- och värmesystem. Då har han haft nytta av sitt ljudkunnande. Han har utvecklat teknik för att lokalisera läckage i rör. Arbetet på sjön har gjort att han har fått in pengar för att fortsätta ljudexperimenterandet på hemmaplan.

I slutet av 1980-talet byggde han en studio i Säter, Bagarstugan, där artister som Clas Yngström och Peter Carlsson, spelade in.

Även under studioinspelningarna var det det tekniska utvecklandet som kom i första rummet.

– Musikerna blev lite irriterade när jag ville göra experiment, säger Göran Ehrlund.

Intresset för ljud och elektronik går långt tillbaka i tiden. När han var 12-13 år byggde han sin första mikrofon.

– På 50-talet skulle alla spela elgitarr, men jag byggde en ukulele i träslöjden. Den elektrifierade jag och kunde spela genom radiogrammofonen, säger han.

Vid samma tid gjorde han vajermusik hemma i pojkrummet i Eskilstuna. Han köpte pianotråd som han spände upp och slog på med pinnar. Även det kunde han spela upp via grammofonen.

– Morsan blev vansinnig, säger Göran Ehrlund.

Hur känns det nu att det har börjat lossna, efter alla dessa år?

– Det har blivit en ketchupeffekt, nu har vi försäljning i 15 länder, säger han.

Source: Dalarnas Tidningar
Article: http://www.dt.se/dalarna/taylor-swift-och-ariana-grande-anvander-gorans-mikrofoner-fran-dalarna-jag-vet-att-de-ar-bra

March 11, 2018

Säter | Leksand

Back to archive