All time high-rekord för svenska skidanläggningar

Den snörika vintern blev den bästa någonsin för den svenska skidbranschen. Försäljningen av skipass landade på 1,7 miljarder, en ökning med 16 procent.

En tidig säsongsstart med goda snöförhållanden bidrog till rekordresultatet.

– Vi tittar tillbaka på en fantastisk säsong då vi också firade 40-årsjubileum. Skidåkningen har en fortsatt stark ställning i Sverige, vilket är glädjande. Den snörika vintern gjorde att de tätortsnära anläggningarna också kunde välkomna många nya skidåkare, säger Titti Rodling, vd för SLAO, Svenska Skidanläggningars Organisation, i ett pressmeddelande.

Åkkort för över 40 miljoner
Kungsberget, nordväst om Sandviken, noterar för andra året i rad den kraftigaste ökningen bland alla svenska skidanläggningar. Senaste säsongen såldes Skipass för närmare 41 miljoner i Kungsberget, som nu ligger på tio i topp-listan över Sveriges största skidanläggningar. Det är en ökning med 31 procent jämfört med förra säsongen.

Kungsberget ingår i Branäsgruppen där även anläggningen i värmländska Branäs ökat kraftigt. Branäs är landets femte största skidanläggning och försäljningen ökade med 23 procent i vintras.

– Vi jobbar konsekvent mot vår målgrupp, som är familjer säger Branäsgruppens vd Anders Kjällström.

”Vi har alltid snö”
Det handlar om detaljer som att det ska finnas saft i backen när barnen blir trötta och tillgång till liftvärdar som kan hjälpa till, enligt Anders Kjällström.

– Vårt mål är att ta marknadsandelar och leverera på plats. Har du en produkt som vill ha får ju andra reda på det, säger han.

Snötillgången är inte det som avgör, konstaterar han.

– Folk bokar tidigt innan säsongen. Vi spar snö i våra snöfabriker. Vi har alltid snö, säger Anders Kjällström.

Bland vinnarna finns också familjeägda Romme Alpin i Dalarna. Försäljningen av Skipass ökade med 25 procent och anläggningen är nu Sveriges fjärde största, räknat på försäljningen av skipass. I topp ligger Skistar sälen, följd av Skistar Åre och Skistar Vemdalen. Men topptrion noterar lägre försäljningsökningar än flera av de mindre konkurrenterna. Skistar Sälen ökade med 14 procent men stod ändå för den största ökningen i absoluta tal, plus 22 procent. Med en marknadsandel på 22 procent och en skipassförsäljning på 373 miljoner har Skistar Sälen ett betryggande avstånd till konkurrenterna.

Snösemester i södra Sverige växer
Uppsvinget för Branäs och Kungsberget bidrar till att Gästrikland och Värmland står för den största ökningen jämfört med andra regioner. Men flera anläggningar i södra Sverige växer kraftigt och lockar bland annat danska turister. Det gäller till exempel Isaberg Mountain Resort som ökade med 26 procent i vintras.

 

Source: Besöksliv
Article: http://www.besoksliv.se/nyheter/all-time-high-rekord-for-svenska-skidanlaggningar/