1200

Här är Faluns hemligaste fabrik – satsar på att bli Sverigebäst

De säger att de är kusiner från landet om man jämför dem med skönhetsjättar som L'Oréal.
Men Svenska Krämfabriken i Falun gör fyra miljoner krämer per år och ökar sin omsättning hela tiden. Årets mål är 120 miljoner kronor.
– Vi vill ju bli bäst i Sverige på det vi gör, men allra viktigaste för oss är att bygga ett fint företag, säger Johan Mattsson och Pär Borgersen.
Look good, feel good, do good är deras paroll.

Under en rundvandring på Faluns kanske hemligaste fabrik håller några riktigt lyxiga krämtuber av ett mycket tjusigt svenskt märke på att packas.

Va? Gör NI dem?

– Ja det gör vi, men det får du inte skriva, säger Pär och Johan. De krämer de utvecklar och gör på kontrakt tillsammans med kunder, ligger nämligen under sträng sekretess.

Några känner vi dock redan till. Mette Picaut, Hannah Widell och Amanda Schulman har själva berättat om sina krämer i Pralin.

 

– De får jättegärna berätta om oss, det gör oss stolta, men vi berättar inte om dem, förklarar krämfabrikörerna.

Svenska Krämfabriken känns lite hemlig, över huvud taget. De ger sällan intervjuer, marknadsför sig inte och inga skyltar leder dit.

– Nej, det är en medveten strategi, säger Johan. Vi är inte showen, vi vill verka i det tysta och har valt att profilera våra varumärken i stället.

Många i Dalarna känner nog till muskelsalvan Ormsalva, den tillverkas på fabriken och är företagets äldsta produkt.

Svenska Krämfabriken har tre huvudägare, barndomsvännerna Pär och Johan som bor i Falun, samt Stockholmsbaserade Jesper Rönnbäck.

– Min pappa började i sina ungdomsdagar på laboratoriet på Gema, nuvarande Orkla, som ansvarig för labbet.

Tillsammans med två partners, Hans Bellskog och Göran Wallin, startade han sedan CCS i Borlänge 1979-80.

– De såg en öppning när apoteken gick mer mot hudvård och kosmetik. Då fanns i stort sett bara statligt ägda ACO: s produkter på apotekshyllorna.

I den miljön blev Pär uppfostrad.

– Jag sprang ju runt där som liten. Jobbade på loven sedan och lite i laboratoriet med när jag var ung.

Johan Mattsson kommer också från en entreprenörsfamilj med krämbakgrund.

– För oss har ju entreprenörsandan varit en fostran och vi två har pratat om sedan vi var små att starta något eget ihop, säger Pär.

På 80-talet tog Johans familj över ett företag i Mora.

– De gjorde Ormsalva och andra homeopatiska produkter, konstiga droppar och sådant.

För sex år sedan bodde Johan i Stockholm, gjorde karriär inom bolag som jobbar med medicinteknik och var just på väg att flytta utomlands med sin familj när hans pappa ringde och frågade om han ville ta över företaget.

– För mig kom det helt överraskande.

Men efter noga övervägande och överläggning med familjen tackade han ja.

– Jag gav upp en dröm för en annan, som jag inte visste att jag hade, säger han.

Han ringde barndomskompisen Pär, som när han fick frågan jobbade med läkemedel, och omedelbart kände att: "Ja, nu är det dags."

Johan och familjen flyttade upp till Falun och det blev skiftbyte i hemmet. Under de första åren hade Johan pendlat från Stockholm till Mora och hans fru Emma drog hela lasset med de två barnen hemma.

– Nu pendlar Emma till jobbet och jag sköter marktjänsten, säger Johan.

Att driva Krämfabriken är en livsstil.

– Det går ju inte bara att stänga av ett sådant här jobb. Vi driver det lite som ett familjeföretag fastän vi är tre familjer som är huvudägare. Alla är involverade och jobbar till höger och vänster. Det hade aldrig gått om de inte varit med på det här.

Pärs fru Lina är i högsta grad involverad. Hon är ekonomichef i bolaget nu.

Att få sätta ihop sitt eget drömlag av medarbetare är en av tjusningarna med företaget.

– Vi behöver en smart fabrikschef, sa jag till Pär. "Ring Markus från CCS, honom ska vi ha!" Och han tacklade ja till att bli fabrikschef utan att ha sett fabriken. Han trodde på idén, resan och våra tankar. Dessutom funkar vi väldigt bra ihop.

Jesper, den tredje huvudägaren i Krämfabriken, kom till Johans pappa redan för 15 år sedan tillsammans med tre kompisar och ville starta ett hudvårdsföretag för män. De utvecklade Recipe for men och startade tillverkning i Johans pappas fabrik i Mora.

Pär och Johan kommer båda från den medicintekniska branschen och läkemedelsvärlden och där används det mycket fina ord om att värna om miljön. Miljöcertifierade hade de varit länge, även i Mora.

– Men de olika miljömärkningarna ecocert, cosmos, etcetera handlar egentligen bara om innehållet i produkterna, säger Johan. Vi kände: Varför pratar man inte om processerna med att ta fram produkterna? Vilka energikällor använder man? Vad gör man med avfallet?

När de byggde fabriken i Falun fick de chans att tänka annorlunda.

– Vi ville möta framtiden.

Att värma kärl och att blanda krämer är det mest energikrävande i fabriken.

– Vi valde att värma upp våra processer med fjärrvärme, vilket är väldigt ovanligt i fabriker. Vi hade bara sett en prototyp innan men valde att testa.

De har miljöcertifierad el och ett avloppssystem med ett slutet kretslopp.

– Avfallet samlas upp i en tank som reningsverket hämtar upp och rötar, så vi släpper inte ut någonting direkt i det kommunala nätet.

– Vi har verkligen inte valt den billigaste vägen men det känns bra.

– Det låter högtravande, men vårt samhälle bygger ju på att vi håller ihop. Att kunna vara en del i det, att kunna anställa folk det är väldigt tillfredsställande för oss, säger Johan.

– Hygienfaktorerna i den klyschan är ju att vår verksamhet måste gå bra också - därför vill vi bli bäst på det vi gör, säger Pär.

När företaget flyttade från Mora var de 12-15 personer. I dag är de över 40 personer i Falun. Totalt 50 personer i bolaget med kontoret i Stockholm.

De har fått bygga ut två gånger redan. Nu har de 4500 kvadratmeter fabrik, med lager.

Pärs pappa Björn, som har fungerat som en mentor för Johan gav råd inför bygget: "Ni får inte bygga fast er. Ni kommer omsätta 80 miljoner inom kort."

– Jag tänkte att nu är han galen, säger Johan. Men det var ju tur, annars hade vi behövt flytta.

Tror ni att de kommande sex åren kommer att bli lika händelserika?

– Det tror vi absolut, vi vill ju framåt, säger Pär.

Ibland frågar folk dem, varför stannar ni inte bara upp nu, tar det lite lugnt och njuter av framgångarna? Och då tänker de att " Ja, men det kanske vi borde?"

– Och sedan blir det måndag igen och då kör vi. Vi vill ju se hur bra vi kan bli, säger Johan. Vad är vår riktiga potential?

Företaget har tre grenar: De gör egna produkter från idé till färdig produkt. Ormsalva, hudvårdsserier för män, en ekologisk och vegansk hudvårdsserie med apoteksprodukter, fotvård, barnprodukter med Alfons Åberg på samt hårvård som de gör tillsammans med kändisfrisören Antonio Axu.

De har också distribution av andras produkter: Som By Terry, väldigt exklusiv hudvård, parfym och makeup. "De gör inte vi alls utan de köper vi in och är nordisk distributör av."

Tredje grenen är samarbeten: Det är de som ligger under sekretess.

Det är kemister som utvecklar och gör krämerna i labbet på Krämfabriken.

– Tjejerna och killarna i utvecklingsteamet är otroligt kunniga och innovativa. Jag vågar säga att vi har Sveriges bästa utvecklingsteam! Med hudvård jobbar man ju mycket med känslor, hur ska det kännas och dofta? Och det är de otroligt duktiga på att känna in.

Att göra kräm är som att laga mat, förklarar Johan och Pär.

– Det är som att göra ett recept. Som att laga en korvstroganoff. De strukturerar upp på papper och testar olika kombinationer. Som när en kock sätter ihop olika smaker.

I fabriken är det som ett stort kök med grytor där krämerna kokas.

Sedan testas produkterna noga på olika sätt.

Johan har sparat ut skägg, för att kunna testa fabrikens nya skäggprodukter.

– Och hår, för nu har vi tagit fram wax, säger han.

Det tar allt mellan några månader till "hur lång tid som helst" att ta fram en ny produkt.

När vi går utmed lagerhyllorna bland tusentals krämburkar, flaskor och tuber säger Johan:

– Det är inte utan att man blir lite stolt, ibland får vi nästan säga till varandra, jäklar alltså, att vi gör allt det här!

– Ibland måste man kanske känna efter, det är vår utmaning att försöka känna, är det här kanske good enough? Jag får kämpa mest med det av oss tre, jag vill alltid vidare. Pär kallar mig för ghost chaser, han tycker att jag jagar spöken, säger Johan.

Men Pär och Jesper har överseende med Johan, liksom Johan med deras egenheter.

– Det är viktigt med förståelse, det är en av våra grundvärderingar. Företaget byggs av alla personer som är här. Det är viktigt att få den inkluderande gemenskapen.

Det är alltså inte bara kemin i labbet som ska fungera på Krämfabriken.

– Det är väldigt viktigt med personkemi, säger Johan. Och igen, förståelse, vi måste vara duktiga på att förstå varandra, våra anställda, våra kunder och samarbetspartners. Vår filosofi handlar mycket om respekt och vi värnar om att leva så både som individer och som företag.

Tillit och prestigelöshet är också viktigt för dem.

– Jag har till exempel väldigt svårt att identifiera mig med min titel som VD, säger Johan. Jag är väl mest jag?

De vet att de ibland uppfattas lite flummiga när de förklarar för bekantskapskretsen.

– Men vi vet exakt vad vi vill och hur vi ska ta oss dit. Vi har en extremt tydlig fem års plan. Vi vill omsätta över 200 miljoner. Vi vill vara ett bolag som är state of the art. Vi vill vara ledande i Sverige på det vi gör.

2017 omsatte de 94 miljoner och i år är planen att de ska omsätta 120 miljoner. Prognosen i produktionen är över 400 ton produkter, vilket motsvarar över fyra miljoner krämburkar eller tuber som ska komma ut ur fabriken på Ingarvet i år.

 

Source: Dalarnas Tidningar
Article: https://www.dt.se/artikel/dalarna/falun/har-ar-faluns-hemligaste-fabrik-satsar-pa-att-bli-sverigebast

June 30, 2018

Falun

Back to archive