Falu Gruva utvalda att ingå i ny internationell satsning

Falu Gruva har valts ut av Unesco och National Geographic för att lyfta Europas världsarv som besöksmål. Världsarvet Falun är, tillsammans med Drottningholms Slott, de platser i Sverige som marknadsförs på den nya digitala plattformen World Heritage Journeys of Europe.

– Det är en fantastisk möjlighet för oss att nå ut på en internationell marknad, säger Anna Björkman, verksamhetschef vid Falu Gruva.

Totalt ingår ett 30-tal världsarvsområden i satsningen på den gemensamma plattformen. För att vägleda besökarna är sajten indelad i olika teman, där Falu Gruva ingår i ”Underground Europe”.

– Falu Gruva är en oslipad diamant om man tittar på Europakartan. Här lyfts vi fram tillsammans med stora besöksmål som Saltgruvan i Krakow med en miljon besökare per år, säger Anna Björkman.

Hon tror att platsen, både ovan och under jord, är ett skäl till att Falu Gruva har valts ut i projektet.

– Vi har tusen år av historia på ursprunglig plats och kan erbjuda miljöer från 1600- och 1700-talet även under jord. Vi är en levande historiebok som berättar om Falu Gruvas plats både i svensk och europeisk historia, säger Anna Björkman.

Source: MyNewsdesk Sweden
Article: https://www.mynewsdesk.com/se/visit-dalarna-ab/news/falu-gruva-utvalda-att-ingaa-i-ny-internationell-satsning-322126

September 13, 2018

Travel & Tourism | Falun

Back to archive